Een weggeefkast op school is cool

De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn achter de rug. De nieuwe schoolspullen zijn aangekocht en de oude spullen zijn ergens opgeborgen in een doos of kwamen bij het afval terecht. Heb je een aantal spullen die nog bruikbaar zijn maar niet meer nuttig voor jouw kind? Controleer dan even of er geen weggeefkast staat op de school van jouw kind.

In Vlaanderen worden scholen aangemoedigd om kinderen op school te betrekken in het ontwikkelen van een duurzame en milieuvriendelijke leefomgeving. Iedere school kan via MOS educatief materiaal en begeleiding aanvragen. Het laatste project dat op de basisschool van mijn dochter is opgericht heet ‘Ik deel’.

Binnen het project worden kinderen aangemoedigd problemen op te lossen door ‘delen’ als sleutelwoord te zien. Er zijn vele vormen van delen. Je kan ruilen, lenen, huren, doorgeven of samen gebruik maken van bepaalde producten. De afgelopen jaren organiseerde de school regelmatig activiteiten rond ruilen en doorgeven. Zo was er voorheen een boekenruilbeurs, een ophaling van ongebruikte fietsen, een ophaling van boeken voor in de leeshoek, … en nu hebben we een coole weggeefkast op de school.

Een koelkast als weggeefkast

Een weggeefkast is een open kast waar mensen bruikbare spullen kunnen achterlaten om door te geven aan anderen. De kast is voornamelijk bedoeld voor schoolmateriaal en/of spullen die kinderen gebruiken om bepaalde taakjes aangenamer te laten verlopen. Sommige scholen richten thematische weggeefkasten op. Bijvoorbeeld een kast voor boeken, voor voedsel, voor schoolmateriaal, enz.

Op het einde van het schooljaar waren er in onze weggeefkast enorm veel brooddozen, snackdoosjes en schoolmappen te vinden. Het was bijna een slagveld, het leek alsof ieder kind zijn boekentas had leeggehaald en de inhoud in de koelkast had gezwierd. Het gaf meteen een algemene indruk over ons consumptiepatroon. Dit zijn duidelijk de zaken die ieder jaar opnieuw gekocht worden.

Ik was blij toen ik mijn dochter kon overtuigen een minder tijdsgebonden brooddoos te kopen. Sommige zaken zijn zo verleidelijk, maar tegelijk zo tijdelijk. Ik denk aan figuren zoals Bumba, Nijntje, Mickey en Minnie Mouse, … Ze zijn enorm leeftijdsgebonden en verdwalen iedere zomer naar de minst zichtbare rommelhoekjes. Jammer genoeg zijn het goedkope geschenken die toch telkens weer hun weg naar huis weten te vinden.

Het enige punt van kritiek dat ik heb, is de onkunde van sommige mensen wat betreft het onderscheid tussen afval en kringloopwaardig. Sommige mensen vinden blijkbaar dat iets niet meer waardig genoeg is voor hun eigen kind, maar wel voor een ander zijn kind. Wat doe je met drinkbussen die lekken en brooddozen die niet goed meer sluiten? Mijn standpunt is dat je miserie niet doorgeeft. Op dat vlak heeft een deel onze maatschappij nog heel wat te leren.

Zelf bracht ik dit schooljaar twee spelletjes naar de weggeefkast. Eentje om te leren optellen en aftrekken en eentje om de tafels te leren. Een dvd om thuis Frans te leren. Twee cd’s, eentje met kleuterliedjes en eentje van Ketnet. Beide lagen in ons huis onder een laagje stof. Ik nam een bananendoosjes mee naar huis. Dat was een hebbedingetje dat ik nog niet had en waar ik regelmatig gebruik zal van maken.

Het principe van delen en vooral ruilen kan alleen slagen wanneer de drang naar nieuw verdwijnt. Dus ook zelf gebruik maken van spullen die tweedehands zijn vormt een belangrijke schakel in het proces. Ik merk bij heel veel mensen een bepaalde schaamte om tweedehandsspullen te kopen. Het lijkt alsof je tussen twee vuren staat. Langs de ene zijde de veroordeling van de maatschappij, je geeft de indruk dat je te arm bent om nieuwe spullen te kopen. Langs de andere zijde een knipoog van moeder aarde. Je zorgt er immers voor dat je minder grondstoffen verbruikt en dus de natuur minder belast.

Delen past perfect binnen het verhaal van minimaliseren. Het zorgt er voor dat spullen minder snel afgedankt worden. Er is een verschuiving van mentaliteit voor nodig. We spreken immers niet meer over het bezitten van producten, maar over het tijdelijk gebruiken. Probeer het voor jezelf maar eens uit. Schrijf je in op de website van ‘Peerby’ en ervaar hoe gemakkelijk jij spullen uitleent. Voor sommige spullen zal dat heel vlot verlopen, voor andere zaken zal je weerstand voelen.

Wandelen op het duurzame pad brengt verschillende aspecten met zich mee, waaronder het beschermen van onze natuurlijke bronnen, bestrijden van armoede en honger en streven naar vreedzame samenlevingen. Ruilen voegt hier een belangrijk sociaal aspect toe, namelijk het zorgen voor mensen. Het is een manier om niet alleen kennis en vaardigheden te delen, maar het is ook een manier om op een positieve manier met elkaar verbonden te zijn.

Informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een eigen blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: