Minimaliseren op zitten

Minimaliseren op zitten

Onze personeelsdienst organiseert deze week een ‘Move week’. Een week boordevol sportieve activiteiten waar we vrijwillig aan kunnen deelnemen. De focus ligt op meer bewegen tijdens de kantooruren en middagpauzes. Vandaag ging ik luisteren naar An Bogaerts, bewegingexperte en projectmanager van het portaAl Expertisecentrum.

Een zaal vol mensen met een kantoorjob moest even geconfronteerd worden met de volgende uitspraak: “Zitten is het nieuwe roken!?”. Geschrokken? An Bogaerts vroeg ons hoe lang we per dag op een stoel of bank zitten. Al snel bleek dat meer dan de helft van de aanwezigen minstens tien uren per dag zit, sommigen zelfs twaalf uur. “Mensen die elf uur per dag zitten hebben een 40 procent hogere kans op overlijden in de daaropvolgende drie jaar, vergeleken met mensen die minder dan 4 uur per dag zitten.” [1]

Volgens An Bogaerts doen we er goed aan om ieder half uur onze houding te veranderen van zitten naar staan. Er zijn kleine dingen die we kunnen doen om de langdurig zittende routine aan te passen. Uit het publiek kwamen een aantal voorbeelden naar voren:

  • De printers en vuilbakken op minstens tien meter van het personeel plaatsen. De multifunctionals staan bij ons in de koffieruimte. Wanneer ik een afdruk moet afhalen kan ik 100 stappen toevoegen aan mijn teller. De vuilbakken staan aan de uitgang, dat is goed voor ongeveer 80 stappen op mijn teller.
  • Niet mailen naar collega’s voor het stellen van vragen, maar even langs gaan. Onze ganse ICT-afdeling zit verspreid over vijf verdiepingen. Wij hebben de mogelijkheid de trap te gebruiken om collega’s op andere verdiepingen te bezoeken.
  • Af en toe werken aan hoge tafels. Op iedere verdieping is er een ruimte waar we een koffiepauze kunnen nemen. Dat geeft ons de gelegenheid om met elkaar te praten zonder de rest van de collega’s te storen. Diezelfde ruimte leent zich buiten de pauze om even rechtopstaand te kunnen werken.
  • Rechtstaan om te telefoneren. Het is iets wat op onze dienst niet bepaald positief zal onthaald worden omdat we werken in een open landschap. Maar daarbuiten vind ik het een goede tip.
  • Tijdens de meetings het water en de koffie op een aparte tafel zetten zodat de aanwezigen moeten rechtstaan om drinken te halen.
  • Naar het toilet gaan op een andere verdiep. De toiletten zijn voor iedereen meestal heel dichtbij, door de trap te nemen naar een ander verdiep worden de spieren even aan het werk gezet.

Het expertisecentrum heeft niet als doelstelling bedrijven aan te moedigen hun personeel intens te laten sporten. Sporten is en blijft belangrijk, maar op de werkvloer kan vooral gezondheidswinst geboekt worden wanneer de bedrijfscultuur er voor zorgt dat mensen regelmatig bewegen. Het doorbreken van zitpatronen door enerzijds bewustwording tot stand te brengen en anderzijds door het personeel keuzes aan te bieden om de patronen te veranderen.

An Bogaerts liet ons weten dat er tegenwoordig heel veel mensen zijn die buiten de kantooruren actief bewegen en regelmatig intensief sporten. Toch blijken ook die mensen last te hebben van langdurig stilzetten. Ze introduceerde het begrip “Active Couch Potato”. “Een Active Couch Potato is voldoende fysiek actief (dagelijks 30 minuten matig tot intens fysiek actief), maar besteedt de resterende wakker uren (15,5 uur) grotendeels sedentair (al zittend). Een individu met dergelijk profiel heeft een grotere kans op diverse ziektes in vergelijking met een persoon die veel beweegt én weinig zit.” [2]

De werkgever speelt dan ook een belangrijke rol in dit verhaal. Ze hebben een wettelijke verplichting om de arbeidsrisico’s op het werken te beperken. Mensen die voor hun job langdurig moeten stil zitten moeten dan ook de mogelijkheid krijgen dat zitpatroon te doorbreken.

Ben jij er klaar voor om de zitmarathon te doen of een bewegingsambassadeur te zijn? Moedig jouw collega’s aan en doe je baas een aantal voorstellen om bewegen op te werkvloer te stimuleren. Misschien kun je PortaAl uitnodigen voor een infosessie of lezing. [3]

Referenties

  1. Langdurig zitten moet aandachtspunt zijn voor de preventiedienst
  2. Langdurig zitten: een nieuw arbeidsrisico
  3. Doorbreek het zitten op je werk

Meer informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een eigen blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: