Didier Onraita beantwoordt vier kritische vragen.

Op 26 januari 2018 was er op Europe 1 een interview met Didier Onraita, de oprichter van ‘Day by Day’ en Flore Berlingen, de directrice van ‘Zero Waste Frankrijk’. Tijdens het interview konden luisteraars vragen stellen en commentaar geven. Het was toch wel opvallend dat de vragen zowel in Frankrijk als hier in België gelijkaardig zijn.

Hoe hygiënisch is verpakkingsvrij?

Een van de eerste kritische punten was het feit dat bulk en verpakkingsvrij niet hygiënisch is en dat het vol zit met stof en motten. Ik herken deze uitspraken, ook binnen mijn gezin is dit een heel grote drempel. De presentatoren plaatsten de opmerking onmiddellijk vast als een negatieve inbreng, maar Didier Onraita dacht daar anders over na. Hij gaf de man gelijk.

Volgens Didier Onraita zijn er in het verleden heel wat fouten gemaakt bij het vullen van voedselcontainers en het bewaren van voedsel. Volgens hem werden containers vaak constant bijgevuld zonder ze te reinigen of desinfecteren. Mensen die bulkproducten aanbieden moeten een professionele opleiding krijgen wat betreft het bewaren van voedsel en het reinigen van containers. Binnen ‘Day by Day’ is dit één van de grootste prioriteiten.

Daarnaast weten heel wat klanten niet meer hoe ze voedsel moeten bewaren en gaat er op die manier heel wat voedsel verloren. Wat voedselverspilling betreft sluit Flore Berlingen zich volledig aan bij Didier Onraita zijn visie. Zij laat weten dat bewaren van voedsel binnen de ‘Zero Waste beweging’ een belangrijk punt is. Ook vanuit deze hoek worden er heel wat workshops aangeboden om voedsel te leren bewaren.

Hoeveel voorbereidingen vraagt afvalvrij aankopen doen?

De presentatoren stelden zich de vraag of men alleen maar kan winkelen bij ‘Day by Day’ wanneer men een winkeltas gevuld met containers bij heeft. Didier Onraita vind het belangrijk dat, binnen hun concept, klanten ook onverwachts naar de winkel kunnen gaan, bijvoorbeeld na het werk of tijdens een uitstap. Daarom zijn er in de winkels verschillende tweedehandscontainers aanwezig. Deze containers zijn vaak binnengebracht door klanten en ze worden in de winkel op professionele manier gereinigd en gedesinfecteerd.

Op welke manier wordt de klant geïnformeerd over de inhoud en de oorsprong van het product?

De etiketten zijn ook belangrijk, Didier Onraita legt vooral de nadruk op het nummer van het lot en de allergenen. Soms loopt er tijdens het productieproces iets fout en komt dit pas aan het licht wanneer heel wat winkels de goederen reeds hebben ontvangen. Dit gebeurt zowel bij verpakte als niet-verpakte producten, een bulkwinkel moet dus ook de mogelijkheid hebben zijn de klanten te verwittigen. Daarom wordt het lotnummer altijd vermeld. In de winkels en op de website worden ook alle allergenen vermeld, alle ingrediënten, de oorsprong en af en toe gebruiksaanwijzingen.

Waarom is biologisch voedsel vaak duurder dan andere producten?

Heel wat mensen ergeren zich aan het feit dat biologische producten duurder zijn dan verpakte producten. In het interview laat men duidelijk verstaan dat men bij er ‘Day by Day’ naar streeft om de prijs 5 tot 30 % beneden de prijzen in een warenhuis te houden. Er wordt wel verduidelijkt dat men moet vergelijken met de juiste producten. ‘Day by Day’ wil niet aan marketing doen via het verkopen van merknamen, er wordt rekening gehouden met het product, de manier van produceren en de oorsprong.

Didier Onraita laat weten dat hij het heel belangrijk vind om een eerlijke prijs te bekomen niet alleen voor de klant maar ook voor de producent. ‘Day by Day’ stelt de prijzen voor aan de producent, maar wanneer ze een bepaald product niet kunnen leveren aan die prijs, dan verkiezen ze een hogere prijs of proberen ze met de producent een plan uit te werken dat haalbaar is voor alle betrokken partijen. Het is voor hen ook belangrijk dat hun producenten rendabel blijven. De leveranciers worden gekozen op basis van de kwaliteit, de duurzaamheid en de prijs. Een eerlijke prijs voor iedereen blijft essentieel.

De PodCast van deze uitzending is te beluisteren op Europe 1, de uitzending is eveneens life uitgezonden via Facebook.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een eigen blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: