Meeldauw, de infectieziekte onder planten

Meeldauw

Wanneer regenachtige dagen zich afwisselen met warme dagen, dan … verschijnt meeldauw.

Wat doen schimmels?

Schimmels zijn in de natuur, net als slakken, opruimers. Ze zorgen voor de afbraak van dood materiaal. Sommige schimmels leven samen met hun gastheer en versterken die door ze in ruil voor suiker te voorzien van de nodige mineralen. Jammer genoeg maken andere schimmels hun gastheer ziek door zich als veelvraat te uiten. Bij planten betekent dit dat ze alle cellulose omzetten in voeding tot het blad verkleurt en uitdroogt.

In mijn kleine siertuin had ik vorig jaar meeldauw op mijn petunia’s. Dat zijn mijn moeder haar favoriete sierbloemen voor in bloempotten. Tegen beter weten in besloot ik de petunia’s in de gft-bak te doen, maar de grond verspreide ik in de tuin. Ik vond het zonde om die grond weg te gooien. Een goeie winter en die schimmel zal wel weg zijn…

Schimmels houden van vochtige, warme plaatsen waar ze suiker kunnen vinden. Ze planten zich voort door hun sporen te verspreiden via de lucht of ondergronds via schimmeldraden. Wanneer de temperaturen niet ideaal zijn slapen ze in wortels, afgestorven planten en de aarde tot ze zich opnieuw kunnen vermeerderen.

Het afgelopen jaar heeft iedereen last gehad van plantjes die het niet goed deden in de tuin. De temperaturen waren best goed, maar het was veel te vochtig en we hadden te weinig zonlicht. In mijn kleine siertuin merkte ik reeds in het begin van de zomer op dat mijn teunisbloem te weinig zonlicht kreeg. Hij stond rijkelijk te bloeien, maar al zijn bladeren vertoonden een witte aanslag. Hij leek sterk genoeg om de schimmel aan te kunnen en ik besloot de bloemen te laten staan voor de nachtvlinders.

Nu de zomer op zijn einde loopt en het tijd is om te oogsten heb ik daar natuurlijk spijt van. Mijn goudsbloem, grappig genoeg een plant die wordt ingezet tegen infectieziektes, zit onder de meeldauw. Ik moet de plant kortwieken op het moment dat ze vol bloemknoppen staat.

Meeldauw op goudsbloem
Meeldauw op goudsbloem

Wat kun je doen tegen meeldauw?

De afgelopen jaren heb ik me tijdens de hittegolven verdiept in het voorkomen van uitdroging van de grond. De grond niet onbegroeid laten en mulch strooien blijkt daar een gemakkelijke oplossing voor te zijn. Ik zette mijn net heraangelegd tuintje vol planten en besloot na het snoeien de resten steeds te versnipperen en tussen de planten te strooien.

Een eerste manier om meeldauw te voorkomen is door er voor te zorgen dat de planten snel kunnen opdrogen na een regenbui. Dat betekent dat de planten niet te dicht op elkaar mogen staan en dat je ze ieder seizoen verjongt door ze wat uit te dunnen. Mijn goudsbloem staat rond mijn salie en die salie is de afgelopen maand uitgegroeid tot een stevige plant dat mijn goudsbloemen deels bedekt. De goudbloemen hadden dus niet de kans om op te drogen.

Een tweede manier om meeldauw te bestrijden is het verwijderen van sterk aangetaste planten. Niet alleen verspreiden de sporen zich tijdens vochtig weer via de lucht, de schimmel overwintert op afgestorven bladeren en kan in de grond tien jaar overleven. Zelfs zaden en wortel kunnen geïnfecteerd zijn. Het is dus heel belangrijk sterk aangetaste planten te verwijderen en mee te geven met de groenophaling. Compost moet een hoge temperatuur bereiken om schimmels zoals meeldauw te vernietigen.

Een derde manier om meeldauw te voorkomen of af te remmen is een oplossing van 40% melk en 60% water op de planten te spuiten. Wanneer er warme vochtige dagen aangekondigd worden kun je dit best wekelijks herhalen.

En als laatste, schimmels tasten meestal planten aan die zwak zijn. Uit onderzoek blijkt dat meeldauw vaak voorkomt bij overbemesting en de aanwezigheid van veel stikstof… denk aan gier van brandnetel. Kalk zou beter zijn voor planten die gevoelig zijn aan meeldauw. We bemesten onze planten gemakkelijk om een rijke oogst te bekomen, maar wanneer planten te snel groeien dan is hun blad minder sterk en dan zijn ze ook gevoeliger voor ziektes.

Had jij last van meeldauw deze zomer?

Meer informatie

  • Beheersing van valse meeldauw in Impatiens
  • De relatieve vochtigheid regelen om echte meeldauw te voorkomen

2 gedachtes over “Meeldauw, de infectieziekte onder planten

  1. Het was een heel erg vochtige zomer, dus dan is meeldauw niet meer dan normaal. Het was de eerste keer dat ook mijn goudsbloemen er last van hadden, dat wist ik dus niet dat die daar ook gevoelig voor waren 🙂 Maar eerlijk ik heb meer niet mee bezig gehouden.Wat bladeren van de pompoenen verwijderd maar het zat op den duur overal zodus. En de oogst lijkt er niet onder te lijden. En wat dat van die ‘besmette’ grond betreft… daar geloof ik niet zo in. Die schimmels zitten sowieso overal.
    Oké misschien ben ik gewoon een heel luie tuinier, dat kan ook 😀

    1. Haha, ik ben ook liever een luie tuinier, maar ik ben ook een snoeper wanneer ik in de tuin aan het werken ben, dus hou mijn plantjes graag gezond. Gelukkig had ik nog genoeg andere dingen om te snoepen.
      Zou best kunnen dat de schimmel altijd overal slapend aanwezig is. Grond weg gooien vind ik altijd zo zonde. Heb nog twee potten staan waar ik last had van meeldauw en ben opnieuw sterk aan het twijfelen wat ik met die grond ga doen.

Plaats een reactie